6a edició del “Projecte Rossinyol” de Blanes


És la sisena edició d’aquesta experiència, que consisteix en què estudiants de la UdG que actuen de mentors acompanyin periòdicament un nen/a perquè conegui diferents espais de la ciutat, àmbits culturals i llocs d’oci i diversió. La finalitat del projecte és afavorir la integració cultural, social i lingüística dels alumnes d’origen estranger i que la UdG i el conjunt d’institucions que hi participen contribueixin a la sensibilització entorn de la igualtat i la inclusió social.

En aquesta sisena edició hi participen novament un total de 10 parelles formades per 10 alumnes de la Universitat de Girona i 10 altres procedents de diverses escoles de Blanes, que van assistir a la presentació d’ahir acompanyats dels seus familiars per a la primera presa de contacte. Els escolars blanencs són 7 nens i 3 nenes que tenen entre 7 i 12 anys d’edat –de 2on a 6è de primària-, i provenen de Gàmbia, Marroc, Bangladesh, Xina, Perú i Aragó.

Per la seva banda, els seus mentors són alumnes de la Universitat de Girona que estudien carreres prou diverses: Infermeria, Educació Social, Treball Social, Educació Infantil i Criminologia. Viuen entre la Selva i el Maresme: a Blanes, Malgrat de Mar, Santa Coloma, Mataró, Calella i Hostalric.

La principal novetat del Projecte Rossinyol d’aquest any és que s’ha ampliat el nombre de centres escolars de Blanes que hi participen. Fins el moment, al llarg de les cinc primeres edicions, ho havien fet les escoles Mossèn Joan Batlle i Napoleó Soliva (situades als barris de Ca la Guidó i La Plantera, respectivament), i ara s’hi ha afegit Sa Forcanera (al veïnat de Mas Enlaire) i Quatre Vents (ubicada al barri que du el mateix nom).

Benvinguda a tots els participants

Pel que fa a la presentació que va tenir lloc ahir divendres, la regidora de Cooperació, Acció Social i Educació de l’Ajuntament de Blanes, Susana Ramajo, va donar la benvinguda a tots els assistents, fent l’obertura de l’acte que va encapçalar l’alcalde, Josep Marigó, acompanyat també per regidors i regidores del consistori. Per la seva banda, en representació de la Universitat de Girona, promotora del Projecte Rossinyol en aquesta demarcació, va assistir el delegat del rector, Maximiliano Fuentes.

Després dels parlaments inicials, els components de les 10 parelles (els 10 mentors i els 10 mentorats, 20 persones en total) van fer la primera presa de contacte, es van intercanviar telèfons i altres dades necessàries amb les respectives famílies. Per fer-ho, des d’Acció Social de l’Ajuntament de Blanes se’ls va proposar un divertit joc a base d’uns globus de colors que havien d’anar petant per descobrir al seu interior les necessàries pistes de la respectiva “parella” mentorada escrites en un paper.

Un cop emparellats, l’acte oficial es va tancar amb un breu parlament de l’alcalde de Blanes, Josep Marigó, qui va elogiar l’empenta i la tasca de voluntariat que duran a terme els joves universitaris al llarg dels propers mesos. Per la seva banda, als joves escolars blanencs els va encoratjar a treure un bon profit de l’experiència que tants bons resultats ha tingut fins ara. Finalment, com sol ser habitual des de fa uns anys, la presentació es va tancar amb una fotografia de grup amb tots els participants, en record d’aquesta primera trobada.

Un projecte molt ben valorat a Blanes

El fet que Blanes sigui una de les poblacions de la demarcació gironina amb un rellevant percentatge de població d’origen estranger provoca que sigui un dels municipis més adients on es pot dur a terme el Projecte Rossinyol. Justament per aquest motiu, la Universitat de Girona va proposar ara fa sis anys a l’Ajuntament del municipi que es dugués a terme l’experiència, que es va posar en marxa per primera vegada el curs 2009-2010.

L’objectiu és accelerar el procés d’integració dels escolars al municipi on es fa el projecte. Fins avui s’ha anat incrementant cada any el nombre d’universitaris que participen en el projecte en general, així com el nombre d’infants en mentoria, que ja superen el centenar. Les arrels del Projecte Rossinyol cal anar a buscar-les a Israel on, a mitjans dels anys 70, es va establir un programa nacional de tutoria per a escolars en situacions desfavorides que duia per nom Perach Project.

En la mateixa línia, a la dècada dels anys noranta la Universitat de Malmö, a Suècia, el va adaptar a les característiques del seu municipi, on un 52% de la població és d’origen estranger i cal treballar la integració perquè no es generin problemes de desigualtat i exclusió. El Programa Näktergalen (rossinyol, en suec) es va implantar a Malmö l’any 1998 amb la voluntat d’establir relació i diàleg entre estudiants de la Universitat i alumnes de primària de la ciutat.

El rossinyol és la mascota de Malmö, i simbolitza “un ocell petit que canta meravellosament quan se sent segur”. A partir d’aquí, va sorgir el projecte europeu Nightingale (rossinyol, en anglès), que actualment compta amb la participació d’universitats i escoles d’arreu d’Europa, i del qual la Universitat de Girona és un dels membres més destacats.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s