Tricentenari al col.legi Santa Maria de Blanes


http://blocs.xtec.cat/socialsblanesmanyanet/

Aquest curs 2014 s’han complert 300 anys dels fets de l’11 de setembre de 1714. És per aquest motiu que els i les alumnes de secundària del Col•legi Santa Maria -Pare Manyanet- de Blanes hem volgut recordar la nostra història tot organitzant una setmana temàtica sobre el Tricentenari a la que s’hi han sumat totes les àrees.

L’objectiu del treball que hem fet al llarg d’aquests dies de Tricentenari era fonamentalment commemorar una data tan important de la nostra història, tot coneixent bé els fets històrics que van succeir, les persones que els van protagonitzar i les conseqüències que se’n van derivar. La tasca que hem realitzat durant aquesta setmana temàtica ha inclòs classes teòriques, debats, visionat de diverses filmacions i reportatges televisius, lectures de fonts primàries … per conèixer la història i fomentar en els i les alumnes la reflexió, la participació i la creació artística.

L ‘última setmana del mes d’octubre el professorat ha organitzat i coordinat una feina comuna d’aprenentatge per treballar des de totes les assignatures del currículum dels alumnes temes lligats amb la Guerra de Successió, l’11 de Setembre i el segle XVIII, en general. Així doncs, cada professor va preparar des de la seva àrea un tema relacionat amb algun d’aquests aspectes. Per exemple, des de l’àrea de Música s’han treballat els compositors i la música del segle XVIII; des de l’àrea de Ciències Naturals, com era la medicina i cirugia en el segle XVIII, com s’amputaven i es cauteritzaven ferides abans dels antibiòtics i anestèsics; des de l’ àrea de Tecnologia, com funcionaven les armes de foc i la pólvora … L’eix vertebrador d’aquesta setmana de Tricentenari ha estat l’assignatura d’ història, des de la que els alumnes han après les causes, els fets, les conseqüències i els grans protagonistes de la Guerra de Successió i la derrota catalana de l ’11 de Setembre de 1714.

A més de la feina que tots els i les alumnes han fet des de cadascuna de les àrees del seu currículum, cada grup-classe tenia un tema específic i concret a conèixer, treballar i desenvolupar. L’objectiu era crear un gran itinerari per tota l’escola per donar a conèixer tots els aspectes lligats amb la Guerra de Successió i l’11 de Setembre. Cada grup havia d’ imaginar, dissenyar i crear una exposició sobre el tema que li havia tocat. La sorpresa ha estat enorme quan hem vist la gran capacitat de treball i imaginació que tenen els nostres alumnes de secundària que han treballat de valent i amb molta il•lusió per convertir les seves aules en sales d’una gran exposició històrica.

El tema dels i les alumnes de 1r ESO A ha estat la Celebració de la Diada: per què aquesta data, què fem, com ho fem, on ho fem… Han fet un Fossar de les Moreres i una estàtua amb cartró de Rafael Casanova, una gran senyera i ornaments florals.

El tema de 1r ESO B ha estat: El món en guerra. Han treballat quins eren els bàndols i els països bel•ligerants i les armes de foc que s’utilitzaven al segle XVIII. Han fet de la seva aula una gran fortalesa, amb muralles, canons, fusells i soldats.

Els i les alumnes de 2n ESO han treballat els protagonistes del conflicte. Al grup A els bàndols borbònic i austriciacista amb els seus personatges més destacats: Felip V, Carles III, Rafael Casanova, Antonio de Villarroel, Duc de Berwick, Duc de Pòpuli … Han fet retrats, biografies, banderes, escuts i quadres genealògics. I al grup B han conegut els protagonistes anòmins, a la població catalana i barcelonina del segle XVIII i com era la seva vida quotidiana: la Coronela, els Maulets, els Botiflers, els oficis i gremis, els habitatges, la indumentària, la dieta, els costums i hàbits, el temps d’oci …

A 3r ESO A han elaborat una detallada cronologia dels fets més destacats del setge de Barcelona que van finalitzar amb la capitulació de la capital catalana l’11 de Setembre de 1714.

A 3r ESO B han conegut quines eren les institucions polítiques catalanes (Corts, Generalitat, Consell de Cent) i les diferències entre monarquia pactista i absolutista. Aquests alumnes han convertit la seva aula en una gran reunió de les Corts catalanes del segle XVIII.

I els i les alumnes més grans de l’escola han desenvolupat les causes i les conseqüències del conflicte. A 4t ESO A han treballat els motius que van conduir a la guerra de successió, el plet dinàstic i l’esclat de la guerra. A 4t ESO B han analitzat el desenllaç i efectes del conflicte: el Decret de Nova Planta, la repressió, l’exili i la construcció de la Ciutadella de Barcelona.

Ha estat una setmana de xerrades, debats, banderes, colors, cartolines, treball en equip, coordinació d’ àrees … En definitiva, una setmana de Commemoració que ha servit per redescobrir la història del segle XVIII, entendre la dimensió dels fets de la Guerra de Successió i posar-los en relació amb la realitat present.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s