Blanes comença les obres d’arranjament de l’estructura de la riera, amb un pressupost d’adjudicació de 640.000 €


Video: Blanes.tv

Video: Blanes.tv

Aquesta setmana s’ha començat els primers treballs per dur a terme l’arranjament de l’estructura de la riera de Blanes, sota la Rambla Joaquim Ruyra. El tram on s’actuarà és d’uns 30 metres de longitud, considerant el seu epicentre més malmès on està situat l’edifici del número 52-54 de la Rambla Joaquim Ruyra.

El projecte va sortir a concurs públic per un import d’1.146.079’46 €, i va ser adjudicat a la UTE (Unió Temporal d’Empreses) Gicsa S.A. – Constructora Calaf S.A., que va presentar una proposta de 639.480’58 €, un cost que ha significat una baixa del 44%. L’empresa Calaf està especialitzada en obres hidràuliques i aporta una llarga trajectòria que garanteix l’execució de projectes tècnics complexos.

L’Ajuntament de Blanes promou les obres a través de l’empresa Aigües de Blanes SA, una societat de capital mix públic que s’ha encarregat de la seva adjudicació, i que ara continuarà gestionant l’avanç dels treballs. El finançament d’aquesta inversió, després que la Generalitat de Catalunya ha suspès les inversions del PUOSC 2013-2017, anirà a càrrec íntegrament de l’Ajuntament de Blanes.

Les obres està previst que estiguin enllestides abans de les festes de Nadal, ja que compten amb un termini d’execució de 49 dies. Durant aquests darrers dies els tècnics ja van començar a fer les primeres cates preparatòries prèvies a l’inici dels treballs, i s’estava pendent que l’ACA (l’Agència Catalana de l’Aigua) fes un informe favorable per poder tirar endavant l’obra, una autorització que finalment es va donar divendres passat.

Reunió Informativa amb els veïns de la riera

L’Ajuntament de Blanes va convocar la setmana passada els veïns del tram nord de la Rambla Joaquim Ruyra per donar-los a conèixer la solució constructiva que es durà a terme, informar-los de tots els detalls a tenir en compte i resoldre els dubtes que poguessin haver. La reunió la va encapçalar l’alcalde, Josep Marigó, acompanyat del regidor d’Urbanisme i Participació Ciutadana, Miquel Lupiáñez; el cap de la Policia Local, Joan Garcia; i membres de l’equip de govern. També van participar els caps dels Serveis Tècnics Municipals i d’Aigües de Blanes, així com l’enginyer director de l’obra.

Durant la trobada es va explicar que el sistema constructiu que s’ha triat és el millor per resoldre els danys estructurals detectats i el què molestarà menys als veïns, que es van interessar especialment per una qüestió que va motivar el tall del trànsit rodat en aquest tram de carrer: el pas de camions de gran tonatge. En aquest sentit, durant la trobada se’ls va informar que, quan s’hagin enllestit els treballs, la nova estructura serà capaç de suportar el pas de fins a 100 tones. Per tant, no cal témer per la nova circulació de camions que tornarà a haver en aquest vial, tot i que després de les obres està previst limitar igualment el pas de vehicles pesants.

En el decurs de la reunió també va quedar clar que les empreses adjudicatàries són especialistes en aquest tipus d’obres i en treballar en rieres i conduccions d’aigües en què s’ha de compatibilitzar el normal funcionament de la riera amb l’execució dels treballs. Tot i això, el termini d’execució de 49 dies previst es pot veure afectat per les pluges intenses.

Característiques de l’obra

Després que durant aquests primers dies s’estaran fent els treballs previs a l’inici del gruix del projecte, la feina més important consistirà en la demolició de l’estructura existent amb un doble estrebat recolzat entre els murs preexistents, que s’anirà col·locant a mesura que avanci l’enderroc. Un cop feta la demolició íntegra planificada i l’excavació de la caixa de la llosa de la solera de la riera, s’instal·larà tota l’armadura.

Quan hagi finalitzat l’execució de la nova estructura de la riera, es procedirà a la reposició de paviments. Igualment, es reposarà la senyalització i els elements de mobiliari urbà que s’ha hagut de treure ara en motiu de les obres, i s’adaptaran els elements funcionals del sòl (tapes de registre) a la nova rasant del carrer.

Actualment la riera consta d’una solera de 15 cm de formigó i a cada extrem d’aquesta llosa s’aixequen dos murs estructurals de formigó. Enmig de la solera, dividint la riera en dos canals de diferent amplada, s’aixeca un tercer mur estructural central.

Els nous calaixos de formigó armat es construiran per la part interior dels actuals murs laterals per evitar l’afectació a les conduccions existents a les voreres, així com a les finques actuals. Es construirà una nova solera de formigó armat de 30 cm de gruix i un nou mur central. Els calaixos es taparan amb lloses de formigó construïdes en paral·lel en la mateixa zona de l’obra, finalitzant els acabats superiors amb la renovació de les voreres i l’asfaltat corresponent.

Solució definitiva als danys estructurals detectats l’any 2011

La nit del 26 al 27 d’octubre de 2011, després d’uns episodis de pluja intensa, es van detectar en l’edifici número 52-54 de la Rambla Joaquim Ruyra unes fissures en la façana que van fer aconsellable, per major seguretat dels veïns, l’evacuació completa de l’immoble. A conseqüència de l’aparició d’aquestes esquerdes, els serveis tècnics municipals van accedir a la riera soterrada i van observar el col·lapse de l’estructura dels murs d’aquesta conducció.

Després de valorar els danys soferts i l’estat estructural dels murs, es va reforçar l’estructura de l’edifici, així com dels seus fonaments mitjançant micropilots per fiançar la seva estabilitat. Un cop va estar garantida la seguretat de l’edifici, es va procedir a tancar el trànsit rodat en aquest tram de carrer, des de la Plaça de la Solidaritat fins al Mercat de Mas Enlaire. L’objectiu era evitar l’agreujament de la fallida estructural de la riera i possibles esfondraments de la llosa superior.

L’Ajuntament de Blanes va haver de destinar prop de mig milió d’euros des de l’octubre i fins a principis de l’any 2012 per resoldre la urgència, així com els seus danys col·laterals. Els costos dels treballs d’arranjament, que es van executar a través de l’empresa Aigües de Blanes S.A., van ser de 397.697’48 €; les obres que es van fer posteriorment per reparar diversos desperfectes detectats al calaix de la riera van suposar un cost de 87.563’05 € i, finalment, l’allotjament dels veïns que van haver de ser evacuats i que no van trobar cap altre recurs alternatiu, va significar una despesa de 15.903’20 €.

Des d’un bon principi, l’Ajuntament de Blanes està negociant amb l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) per buscar la seva participació econòmica en aquesta inversió que, de moment, no hi és.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s