Nova seu de Càritas a Blanes


caritas blanesCàritas Interparroquial de Blanes posarà en marxa la nova seu a finals d’aquest mes de juny, quan hagin enllestit unes petites reformes que s’estan fent per dividir l’espai en diversos àmbits. El local on s’estan instal·lant és el què a finals del passat mes d’abril va cedir la Fundació Catalunya-La Pedrera a l’Ajuntament de Blanes mitjançant un conveni de col·laboració.

Ara, l’Ajuntament de Blanes ha signat un conveni amb Càritas Interparroquial Blanes per cedir-li l’espai amb l’objectiu que es destini als serveis de tipus social que des de fa molts anys desenvolupa en aquest municipi l’entitat sense afany de lucre. La signatura del conveni la van encapçalar aquest passat dijous l’alcalde de Blanes, Josep Marigó, i el president de Càritas Interparrpoquial Blanes, Salvador Serrés, acompanyats de la regidora d’Acció Social de l’Ajuntament, Susana Ramajo, així com membres de la junta de l’entitat social.

Càritas utilitzarà principalment l’espai cedit, si bé més endavant no es descarta la possibilitat que el comparteixi amb altres entitats anàlogues del municipi, de comú acord amb l’Ajuntament. El local està situat als baixos del carrer Anselm Clavé número 59, entre els barris de Mas Enlaire i El Control-Horta de la Perla, molt a prop del centre de la vila.

La seu de Càritas Blanes dóna atenció a 3.070 persones

Actualment Càrites dóna suport a un total de 3.070 persones a través dels diversos serveis amb què compta, i que són atesos amb l’ajut de 73 voluntaris i voluntàries que, desinteressadament, esmercen el seu temps lliure per col·laborar amb l’entitat. La ONG ha valorat molt positivament haver aconseguit aquest nou local, ja que el què han estat ocupant els darrers anys suposava una despesa mensual de lloguer que ara ja no haurà d’esmerçar.

La nova seu representarà un salt quantitatiu i qualitatiu. Quantitatiu perquè compta amb una superfície de 540 m2, quadruplicant la de l’anterior, que era de 130 m2; i qualitatiu perquè l’usuari podrà guanyar en intimitat a l’hora de comentar els temes que els preocupen amb els responsables de l’entitat.

Una altra millora afegida és que el nou espai és més accessible, i a més disposa d’una habitació habilitada com a cuina que permetrà poder oferir un nou servei als seus usuaris. L’objectiu és poder fer cursets per ensenyar a cuinar i treure un millor i gustós profit al menjar que es dóna a través del Banc d’Aliments.

De 25.000 kg d’aliments a 81.000 kg repartits en tan sols quatre anys

El principal servei que ofereix actualment Càritas és del Banc d’Aliments, que l’any passat va registrar un augment del 55’47% de les famílies que van adreçar-s’hi per recollir la bossa que els ajuda en les necessitats bàsiques. Actualment, la mitjana del nombre de bosses d’aliments que es distribueixen setmanalment és d’unes 200, que es reparteixen a 460 famílies, la qual cosa significa un total de 1.322 persones.

Els aliments provenen de donacions particulars, escoles, agrupacions locals, campanyes com la Gran Recapta, Fundació Banc dels Aliments, Fondo Espanyol garantia Agrària i Càritas. Per aquest motiu, l’entitat es mostra molt agraïda especialment al poble de Blanes per la positiva resposta que sempre hi ha hagut cada vegada que se’ls ha convocat a fer una donació d’aliments.

Durant els darrers quatre anys, l’augment de la demanda d’aliments causat per la crisi econòmica, ha provocat que s’hagin hagut de redoblar esforços per poder atendre un major nombre de persones. Així, si l’any 2010 es van repartir 25.338,35 Kilos d’aliments, l’any 2013 la quantitat es va multiplicar fins arribar als 81.377,70 kilos. Això va permetre repartir durant l’any passat un total de 8.615 bosses, després que l’any 2010 se’n van distribuir 2.803.

Un augment d’un 154’73% en ajuts econòmics

També es donen ajudes econòmiques a les famílies per poder afrontar diverses despeses: aigua, compra d’aliments, gas, correu, farmàcia, llibres, lloguer, electricitat i transport. L’any 2013 es van poder augmentar les ajudes dineràries en un 154’73% en relació a l’any 2012 gràcies a les aportacions dels socis, donacions de particulars i al conveni amb l’Ajuntament de Blanes, que va aportar 15.000 €.

L’augment registrat durant els anys més greus de la crisi econòmica també ha estat considerable. Així, si l’any 2009 es van donar 2.394,67 €, l’any passat els ajuts van ser de 32.863’40 € i durant els primers quatre mesos d’aquest 2014 ja s’han repartit 20.350,09 €.

Altres Serveis de suport de Càritas

Un altre dels serveis més coneguts de Càritas Interparroquial Blanes és el de rober, que l’any passat va ser utilitzat per 1.785 persones, després que al 2012 ho van fer 1.632 persones. De les donacions que es fan a l’entitat, es recicla la roba de segona mà i es proporciona a persones amb dificultats econòmiques a canvi d’un donatiu simbòlic per fomentar la cultura de la reutilització.

La porta d’entrada a Càritas és el Servei d’Acollida, que significa el primer contacte amb les persones i famílies que s’hi adrecen per exposar-los la seva situació, els problemes amb què es troben. Totes les intervencions es coordinen amb els Serveis Socials de l’Ajuntament de Blanes. L’any passat es va donar d’alta a un total de 201 famílies, mentre que al 2012 van ser-ne 229, al 2011 la xifra va ser de 235 i l’any 2010 un total de 181.

També s’ofereix acompanyament per a gent gran, tallers de costura i manualitats, reforç escolar, servei d’assessorament a immigrants i assessorament de deutes familiars. Aquest darrer servei orienta a les famílies que no poden fer front als deutes, es fa un acompanyament en la negociació amb els bancs, renegociació dels deutes, dació en pagament i lloguer social del pis propi.

L’any 2013 es van tramitar un total de 50 expedients, mentre que l’any 2009 tan sols es va haver de donar suport per a 7 expedients, un nombre que just un any més tard, al 2010, ja es va doblar als 14.

Cessió de l’espai a l’Ajuntament de Blanes durant cinc anys

Segons l’acord signat per l’Ajuntament de Blanes amb la Fundació Catalunya-La Pedrera, el consistori gestionarà el local durant els propers cinc anys. Els dos primers anys la cessió és gratuïta, mentre que al tercer any l’Ajuntament de Blanes aportarà a la Fundació 2.400 €, al quart 3.000 € i al cinquè 3.600 €. Finalitzat aquest període, el conveni es podrà renovar cada any de mutu acord.

El lligam que hi haurà entre les dues institucions –Ajuntament i Fundació- també inclou la creació d’una Comissió de Seguiment formada per representants d’ambdues parts, i que s’encarregarà del control i seguiment del centre. Al seu temps, el conveni signat entre l’Ajuntament de Blanes i Càritas Interparroquial Blanes també és de cinc anys, i contempla igualment crear una Comissió de Seguiment que farà un seguiment efectiu del grau de compliment dels objectius i dels compromisos adquirits per ambdues parts.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s