La Corporació de salut redueix les llistes d’espera


Salutms/La Corporació, que ha fet pública la memòria de l’any 2012, ha augmentat la productivitat tot i la reducció salarial del personal

Entre les dades que hi apareixen, destaca l’equilibri entre ingressos i despeses; les millores realitzades a les instal·lacions; o els resultats de la prestació de serveis

La Corporació de Salut del Maresme i La Selva (CSMS) ha fet pública la memòria de l’any 2012. En la memòria hi apareix un resum de les principals actuacions realitzades i els resultats de la prestació de serveis, entre d’altres dades.

 

La CSMS és un consorci públic que té com a finalitat l’atenció a la salut dels ciutadans de l’Alt Maresme i la Selva Marítima. Hi treballen prop de 1.400 persones que cobreixen, des de 7 centres d’atenció primària de salut, 2 hospitals, i 3 centres sociosanitaris i d’atenció a la dependència i domiciliària, les necessitats sanitàries de prop de 194.000 habitants, a més de la població flotant turística.

 

El president de la CSMS, Albert Fernández Terricabras, destaca de la memòria 2012 que “la forta restricció econòmica ha repercutit sobre els nostres professionals amb la reducció del seu salari; i també ha repercutit sobre els qui ens proveeixen de tot el que necessitem per poder seguir oferint els nostres serveis. Afrontada aquesta situació, podríem afirmar que hem assolit els objectius assistencials amb una major eficiència i major productivitat i amb equilibri en els resultats econòmics”.

 

El pressupost de la Corporació va ser de prop de 93 milions d’euros l’any 2012 (mentre que l’any 2011 va ser de prop de 94 milions d’euros, i l’any 2010 de més de 101). La disminució de la contractació i de tarifes que va realitzar el Servei Català de la Salut es va poder compensar en part amb l’increment de facturació a altres entitats i amb els ingressos no assistencials.

De tota manera, tot i realitzar un contracte inferior al del 2011, el Servei Català de la Salut va marcar per a l’any 2012 més objectius: calia potenciar l’activitat quirúrgica, mantenir o disminuir temps de llista d’espera i assolir objectius qualitatius. És a dir, el CatSalut, sense incrementar els recursos, va exigir major productivitat, especialment en l’activitat quirúrgica, en la reducció de llistes d’espera i en els objectius vinculats al Pla de Salut 2012 – 2015.

 

Doncs bé, la Corporació, sense més recursos econòmics i en base a un increment d’eficiència dels professionals i a una major productivitat, va incrementar l’any 2012 les intervencions quirúrgiques (de 10.834 -any 2011- a 11.640 –any 2012-) i va situar les llistes d’espera a menys de sis mesos, a excepció de les intervencions de pròtesis de maluc, les artroplàsties (menys d’un any) i les de pròtesis de genoll (més d’un any).

 

I és que, per tal de fer front a aquesta situació i mantenir tant la qualitat dels serveis com els llocs de treball, a diferència de l’any 2011 que es van disminuir les tarifes o les contractacions d’activitat, la Corporació va haver d’impulsar durant el 2012 una disminució salarial a tots els professionals que hi treballen tot i haver de mantenir, o fins i tot incrementar, la productivitat. L’efecte de la disminució de la paga de Nadal, juntament amb el manteniment de l’esforç realitzat en relació a les cobertures i suplències, va provocar una disminució dels costos de personal que és el que ha permès equilibrar en gran part el pressupost. El compromís per part de tota la organització, de manera individual i col·lectiva, ha permès un resultat equilibrat en l’aspecte econòmic i una major productivitat en l’aspecte assistencial.

 

Una altra de les prioritats fixades per la Corporació per a l’any 2012 va ser la millora de la informació i de la comunicació directa amb la ciutadania per tal d’oferir major transparència en el que es fa, el com es fa i de quins recursos es disposa i com s’utilitzen. Així, la Corporació va desplegar nous instruments per tal de fer efectiu aquest rendiment de comptes incrementant el grau de transparència: va aprovar un nou codi de bon govern i es va revisar el codi ètic; es va modificar el web (www.salutms.cat) dotant-lo de nous continguts i procurant fer-lo més accessible; s’incrementa la presència en els mitjans i s’avança en una política de comunicació proactiva de cara a la població.

 

La memòria 2012 també recull les obres de millora de les instal•lacions de la Corporació. En aquest sentit, es destaca que s’han anat continuant obres de reforma en els edificis per seguir prestant l’assistència d’una manera més eficient i més sostenible. En són exemples les actualitzacions en el clima dels edificis, canvis en els paviments i els tancs d’oxigen en substitució d’ampolles.

 

L’any 2012 també ha estat el de la substitució de l’escàner de la Corporació ubicat a l’Hospital de Calella, després de prop de 15 anys de funcionament (el nou aparell de nova generació aporta noves prestacions diagnòstiques i major eficàcia); i també s’ha actuat sobre el laboratori d’anatomia patològica.

 

Les tecnologies de la informació també han estat clau durant l’any 2012 a la Corporació. I és que, entre d’altres coses, la CSMS va rebre la certificació d’assoliment del nivell 6 sobre 7 en l’escala europea del seu sistema d’informació assistencial (a Espanya tan sols hi ha 4 centres amb aquest nivell); també es va crear un espai de Facebook per donar suport als ciutadans que volen deixar de fumar; es va reforçar la utilització dels sistemes d’informació i comunicació per la interconsulta entre els equips d’atenció primària i el servei d’urologia amb la doble finalitat d’evitar duplicitat de visites entre els dos nivells i ajudar en la formació continuada dels professionals; o el sistema WiFIS, promogut per la Corporació juntament amb SiSinf i CETIR d’estandardització de les comunicacions entre proveïdors del sector salut, és presentat i adoptat pel Departament de Salut.

 

Dades concretes

 

Durant l’any 2012 es va mantenir la disminució de visites en els centres d’atenció primària, i especialment les vinculades a metge de família i a pediatres. De les 604.430 visites totals l’any 2011 es va passar a les 567.662 l’any 2012. La recepta electrònica i el pla de medicació de pacients amb patologia crònica hi tenen un paper rellevant. Per contra, incrementen les visites en infermeria pediàtrica (un nou rol) i l’atenció en els domicilis.

 

Destacar també que s’incrementa el nombre de pacients atesos en els centres sociosanitaris, tot i que es mantenen el nombre de places; i que també s’incrementa el nombre d’usuaris en les places de residència assistida.

D’altra banda, els problemes més freqüents que es van donar en els pacients de la Corporació durant l’any 2012 van ser cataractes (899 casos) i parts sense complicacions (644 casos).

Pel que fa a personal, assenyalar que durant l’any 2012 es manté el nombre de contractacions respecte al 2011, tot i l’increment de l’activitat (hi treballen 1.387 persones).

 

La situació econòmica general també ha tingut repercussió sobre les accions formatives, tant les organitzades per la pròpia Corporació com les externes. Malgrat tot, s’ha fet un esforç per tal de diversificar encara més l’oferta, potenciant especialment els cursos telemàtics que donen més possibilitats de seguiment.

 

Finalment, assenyalar que la Corporació, mitjançant els diferents serveis, dispositius i principalment professionals que disposa, ha continuat durant l’any 2012 ampliant la seva presència en el territori. La col·laboració amb la societat i les associacions aporta resultats tangibles, com ara el projecte de servei domiciliari a l’Alt Maresme, juntament amb l’Associació d’Amics i Voluntaris de l’Hospital i l’Oncolliga, el projecte amb l’associació Salut i Clowns o la utilització de la Wii per temes de manteniment de l’autonomia personal en l’hospital de dia sociosanitari.

 

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s